.

Wednesday, November 27, 2013

Aneka Rencana

ANEKA RENCANA [pic] JAUHI AMALAN RASUAH PENDAHULUAN RASUAH perlu dibanteras dari berleluasa kerana membawa kesan buruk kepada kesejahteraan masyarakat dan negara, di samping bertentangan dengan ajaran agama Islam serta nilai-nilai dan tatasusila murni kemanusiaan. Selain dari itu rasuah bukan sahaja merupakan gejala yang sangat dilarang dalam ajaran agama, tetapi ia juga boleh mencemarkan maruah negara serta kewibawaan Perkhidmatan Awam atau keperibadian individu terlibat dari kaca mata umum. Ke arah itu penguatkuasaan undang-undang, kesedaran beragama dan pengetahuan masyarakat mengenai gejala rasuah hendaklah sentiasa dipertingkatkan bagi membanteras gejala itu dalam masyarakat. Antara definisi yang lain ada menyatakan bahawa rasuah itu bererti suapan, sogokan atau dalam bahasa biasa tumbuk rusuk. Selain daripada itu rasuah bererti amalan yang mementingkan diri sendiri yang mengabaikan kepentingan-kepentingan awam. Dari segi amalan rasuah, ia bermaksud apabila ajaran agama dan moral, apabila ajaran-ajaran murni diabaikan maka setentunya amalan rasuah bertentangan atau menjejaskan integriti atau maruah Perkhidmatan Awam dan kerajaan.
Ordercustompaper.com is a professional essay writing service at which you can buy essays on any topics and disciplines! All custom essays are written by professional writers!
Kepentingan nasional merupakan kepentingan-kepentingan bersama untuk meneruskan hidup bermasyarakat, berkerajaan, bernegara dan seterusnya hidup dalam keadaan aman, selamat dan sejahtera. Kehidupan yang aman, selamat dan sejahtera merupakan rahmat dari Allah, akan tetapi apabila rasuah dan gejala sosial tidak dicegah dan dibiarkan berleluasa maka Allah akan mengurniakan bala bukan sahaja kepada pelakunya, malah kepada semua orang yang tidak melakukannya j uga akan turut terlibat. Pada masa yang sam! a jika berleluasa, kerajaan akan menjadi lemah, pemimpin bersama pemimpin bermasalah, rakyat bersama rakyat bermasalah yang akhirnya menggugat keamanan, keselamatan dan kesejahteraan. Dari segi politik pula, jika rasuah atau penyelewengan berlaku secara berleluasa maka keunggulan sesebuah sistem itu akan terhakis. Oleh yang...If you want to get a wide essay, order it on our website: OrderCustomPaper.com

If you want to get a full essay, visit our page: write my paper

No comments:

Post a Comment